Conversieoptimalisatie: wat jij kunt doen met je website om zo veel mogelijk conversies te krijgen  

Ieder bedrijf heeft baat bij een goede website. Je kunt er veel mee doen: gevonden worden, je klanten van informatie voorzien of voor extra inkomsten zorgen door bijvoorbeeld advertenties te plaatsen of artikelen te verkopen. Maar een ander doel is om nieuwe bezoekers om te zetten in kopers. Voor ieder doel is een andere aanpak nodig en in dit artikel leggen we je uit hoe je met je website een hogere conversie krijgt.

Ervoor zorgen dat je website genoeg bezoekers krijgt is een heel belangrijk onderdeel van online marketing. Hiervoor maak je gebruik van zoekwoordenonderzoek om beter te ranken op bepaalde woorden, schrijf je misschien wel een wekelijks of dagelijks blog en zorg jij ervoor dat je AdWords-campagnes helemaal on point zijn. En natuurlijk heb je je contactgegevens duidelijk en op elke pagina vermeld. Hoe kun je websitebezoekers converteren in betalende klanten? Dat doe je met conversieoptimalisatie.

Het is goedkoper om bezoekers te converteren dan om ze naar je website te trekken

Wanneer je op zoek bent naar leads, is het belangrijk om te werken met de bezoekers die je al hebt. Natuurlijk is de strijd om meer bezoekers er eentje die altijd doorgaat. Maar het is beter om hier geen extra moeite in te steken ten behoeve van de leadconversie. Dit is namelijk veel duurder dan te werken met wat je al tot je beschikking hebt. En om ervoor te zorgen dat er meer van je websitebezoekers worden omgezet in een betalende klant moet je weten waar het misgaat. Wat zijn de knelpunten en waar op je website haken veel van je bezoekers af?

Een grondige analyse van het surfgedrag van je bezoekers en je website is dus noodzakelijk. Daarbij moet je ook focussen op user experience: de ervaring die de klant op je website heeft moet zo plezierig en makkelijk mogelijk zijn. Tip: als je wilt dat je bezoekers zichzelf omzetten in een betalende klant moet je ervoor zorgen dat je bereikbaar bent. Dat betekent dat ze altijd contact met je moeten kunnen opnemen. Zet dus je contactgegevens heel duidelijk op elke pagina (in de header of footer) en op bepaalde pagina’s zelfs dubbel (op productpagina’s). Zet daarnaast ook verschillende sociale media en live chat in waarmee de klant contact met je kan opnemen.

Leads

Wanneer je bezoekers hebt, is het zaak om deze om te gaan zetten in leads: hier ga je actief aan de slag met leadgeneratie. Want al je bezoekers betekenen niets totdat ze leads zijn: potentiële klanten. Een bezoeker is pas interessant voor jou wanneer deze een lead is en pas dan kun jij ermee aan de slag. Leads zijn bezoekers die een interesse hebben in je producten en overwegen een aankoop te doen. Er is een groot verschil tussen mensen die even op je website rondsnuffelen omdat ze ergens meer informatie over willen en mensen die gericht naar je website gaan omdat ze een product willen kopen, wellicht wel eentje die jij aanbiedt.

Proactieve live chat als leadfilter

Om die leads te identificeren is het belangrijk dat je filtert. Een handige tool daarvoor is live chat. Als je nog geen live chat op je website hebt, lees dan eens dit artikel. Daarin staat op een rijtje wat de voordelen ervan zijn voor jou als bedrijf, maar ook welke voordelen het met zich meebrengt voor de klant (misschien nog wel het belangrijkst).

Met een proactieve live chatstrategie kun je klanten aanspreken voordat ze contact opnemen met jou. In een vroeg stadium aanbieden om te helpen helpt je op de volgende manier: wie echt niet geïnteresseerd is, zal niet reageren. Daarmee kun je dus al een groot deel van je bezoekers afschrijven als potentiële lead. Mensen die wél meer info van je willen zullen reageren, waarna je personeel met ze aan de slag kan gaan.

Herkennen of iemand écht een lead is moet persoonlijk gebeuren. Het juiste personeel hierop inzetten en goed opleiden is dus cruciaal. Je kunt dit door je verkoopteam zelf laten doen, maar het kan ook een goed idee zijn (zeker als je bedrijf redelijk groot is) om hier een apart team voor samen te stellen. Dit team filtert dan de echte leads eruit om deze vervolgens naar de salesafdeling door te zetten. De salesafdeling weet alles van jouw producten af en heeft goede verkoopkwaliteiten. Hier wordt de lead dus omgezet in een betalende klant.

Leadkwaliteit verbeteren

Het is altijd een lastige kwestie, goede leads krijgen. Daarom is het belangrijk om het volgende te onthouden zodat je dit kan toepassen op jouw situatie. Wil je meer leads, dan moet je het conversieproces zo laagdrempelig mogelijk houden. Stel minder vragen of eisen aan het invullen van een e-mailadres of bied gratis informatie aan. Hiermee krijg je gegarandeerd meer potentiële leads binnen. Als jij je richt op grote aantallen is dit jouw strategie.

Maar het nadeel is dat deze vele leads van lage kwaliteit zijn. Er zullen namelijk mensen bij zitten die alleen geïnteresseerd zijn in je gratis whitepaper of e-cursus. Deze mensen wil je niet tussen je leads, want die zullen uiteindelijk niets bij je kopen. Echter, het kan een goed idee zijn om deze strategie te gebruiken wanneer jij op zoek bent naar massief webverkeer of enorm aan je naamsbekendheid wilt werken. Misschien biedt je zeer goedkope producten aan en is kwaliteit niet je grootste zorg. Dan kan zo’n strategie voor jou wel werken.

Wanneer jij op zoek bent naar serieuze leads, die best in lagere aantallen mogen binnenkomen, is deze aanpak niet de juiste. Stel dan juist wél veel vragen voordat iemand informatie kan aanvragen. Vraag naam, e-mailadres, telefoonnummer, bedrijfsnaam en waar ze in geïnteresseerd zijn. Niet iedereen zal namelijk een e-mailadres willen invullen, zelfs niet wanneer ze wel geïnteresseerd zijn in je producten. Dat toont aan dat ze zich niet aan je bedrijf willen binden. De drempel hoog maken zorgt ervoor dat jij alleen écht serieus geïnteresseerden binnenkrijgt.

Besteed extra aandacht aan je productpagina’s

Op de productpagina’s is waar jij je producten verkoopt. Het is dus logisch hier de nadruk op te leggen. Dit is namelijk de plek waar de koper uiteindelijk beslist wel of niet over te gaan tot kopen. De informatie die hij op een productpagina vindt is daarbij vaak doorslaggevend. Hier moet je dus nogmaals benadrukken wat je USP’s zijn. Heb je een keurmerk? Een heel aantrekkelijk terugstuurbeleid? Supersnelle levering? Gratis verzending? Kortom: vele pluspunten die je concurrenten misschien niet hebben? Een productpagina is dé plek om dat nogmaals te benadrukken.

Vermeld belangrijke extra informatie

Handig is ook om voorraadinformatie (schaarste maakt exclusief!), hoe vaak een product verkocht is (tonen dat een product populair is kan mensen aanmoedigen het ook te kopen!) en garantie te vermelden. En omdat niemand van nare verrassingen houdt, vermeld daarom ook dingen die misschien als vervelend ervaren worden. Bijvoorbeeld dat een artikel op dit moment niet leverbaar is of wat de verzendkosten zijn. Zo komt de klant er niet achteraf achter dat er nog meer kosten betaald moeten worden maar weet hij meteen waar hij aan toe is. Ook voorkom je op deze manier dat de klant moet zoeken naar bepaalde informatie.

Vertel wat je andere klanten van je vinden

Of dit nu gaat over je producten of over je diensten: vertel wat ervaringen van andere klanten zijn. Mond-tot-mondreclame is nog steeds de beste reclame dus gebruik recensies op je website. Klanten die nog twijfelden kun je hiermee over de streep trekken. Positieve reacties werken altijd goed, maar het kan ook een goed idee zijn om minder positieve reacties te laten zien. Hoe je daarmee omgaat is namelijk heel belangrijk voor reputatiemanagement. Een goede, positieve reactie op een negatief bericht toont dat je naar je klanten luistert en iets met hun feedback doet. Dat doe je immers toch ook op je sociale media?

Wees zo duidelijk en compleet mogelijk

Verder moet je ervoor zorgen dat de klant geen enkele vraag meer over een product heeft wanneer hij besluit te kopen. Zorg dus voor een uitgebreide omschrijving met productdetails puntsgewijs vermeld. Voeg ook voldoende foto’s toe waarbij je het product vanuit verschillende hoeken toont, het liefst ook wanneer deze in gebruik is. Bijvoorbeeld schoenen die door een model worden gedragen of een apparaat dat aan staat.

Voeg video’s toe

Een video kan ook een goed idee zijn omdat het multidimensionaal is en geluid bevat. Het wekt dus een gevoel op en laat de klant het product als het ware virtueel aanpassen. 64-85% van de websitebezoekers is meer geneigd een product aan te kopen wanneer ze er een video over hebben gezien. Zorg verder voor een naslagwerk zoals een kennisbank die de klant zelf nog even kan raadplegen wanneer hij nog vragen heeft en link direct naar relevante artikelen daarin. En wees direct bereikbaar wanneer er tóch nog vragen zijn.

A/B-test

De A/B-test wordt vaak ingezet in e-mailmarketing, maar kan je ook zeker helpen bij je conversieoptimalisatie. Het principe is gebaseerd op twee verschillende versies van hetzelfde. Er wordt bij A/B-testen vaak gewerkt met koppen en titels maar ook met kleuren, wat voor jouw websitepagina’s ook goed kan werken. Er worden twee versies gemaakt, welke beide voor een evenredig deel van het aantal bezoekers of lezers beschikbaar wordt gemaakt. Ongeveer 50% krijgt dus versie A te zien en de andere helft versie B. Vervolgens kun je bekijken welke versie het beter deed: meer geopende e-mails, meer kliks of, in dit geval, meer aankopen. Je kunt zelfs A/B-testen doen met hele pagina’s, maar om te ontdekken wat het nu precies is wat beter of slechter werkt kun je beter kleine stapjes nemen.

Mobiele websites lopen achter

Een laatste tip: mobiele websites blijven sterk achter op desktopversies als het aankomt op het converteren van bezoekers. Dat is jammer, aangezien het aantal mobiele bezoekers al een tijdje in de lift zit. Het is dus belangrijk hier extra aandacht aan te besteden wanneer jouw mobiele website goed bezocht wordt. Een goed idee kan zijn om je eigen app te ontwikkelen of juist om ervoor te zorgen dat je mobiele website eruit ziet als een app en ook zo gemakkelijk en snel werkt.

Net als een goede conversie van nieuwe bezoekers is het ook heel belangrijk om je bestaande klanten tevreden te houden. Want het is goedkoper om bestaande klanten te behouden dan om nieuwe te moeten werven. Een grote invloed hierop heeft jouw personeel. En dan met name de klantenservice omdat deze afdeling veel en in direct contact staat met de klant. Lees hier hoe de betrokkenheid van je medewerkers de tevredenheid van je klanten beïnvloedt en hoe je die kan verbeteren.