020-2612837

Waarom je leadgeneratie beter kunt uitbesteden

Wanneer je bedrijf groeit, kan het een goed idee zijn om te beginnen bepaalde aspecten van je bezigheden uit te besteden. Aspecten die je niet per se zelf in handen hoeft te houden. Leadgeneratie is daar een goed voorbeeld van. Voor veel bedrijven heeft dit namelijk een zeer hoge prioriteit en daarom is het belangrijk dat dit zo goed en efficiënt mogelijk gebeurt.

Leads genereren kan een tijdrovende klus zijn. Er moet immers door een groot aantal klanten gespit worden, op zoek naar die ene persoon die misschien wél uiteindelijk wat zou kunnen kopen. Daarvoor is het belangrijk om een (goede) dialoog te voeren. Dit vereist niet alleen voldoende tijd (mankracht), je personeel moet hiervoor ook nog eens inzicht hebben. Want soms weet de klant zelf niet eens of ze er wel echt in geïnteresseerd zijn om een aankoop bij je doen. Hierbij kan een verkoper helpen door de klant te informeren en zijn vragen te beantwoorden.

Je betaalt per lead

Zoals we net al noemden: tijd is bij leadgeneratie een belangrijk aspect. Want er gaat voor sommige bedrijven aanzienlijk veel tijd inzitten om één lead binnen te halen. Dan zou het dus een goed idee kunnen zijn om dit uit te besteden. Overigens verschilt dit per bedrijf, want keukens verkopen is niet hetzelfde als een webshop met kantoorartikelen runnen. Vaak bepaal je bij het uitbesteden van leadgeneratie een prijs per lead. Je betaalt dus alleen voor resultaat, zeg maar.

Kennis

Als je leadgeneratie uitbesteed aan een bedrijf dat zich specialiseert in jouw markt, weet je zeker dat dit bedrijf daar alles over weet. Dit scheelt in de tijd en moeite die er nodig is voor een kennisoverdracht. En met een goede briefing of training weet het ook alles over jouw producten. Op deze manier ben je er zeker van dat je klanten de juiste informatie krijgen. Maar ook een bedrijf dat voor vele verschillende soorten bedrijven leads genereert kan je klanten van de juiste informatie voorzien met een goede kennisoverdracht vóórdat het werkelijk voor je aan de slag gaat.

Speciale vaardigheden

Leadgeneratie is echt een vak apart, net als elke andere afdeling binnen je bedrijf. Het hoort bij het verkoopproces, maar is zeker niet hetzelfde als ‘verkopen’. Doordat een aanbieder zich specialiseert in het genereren van leads, heeft het personeel van dat bedrijf zich bepaalde vaardigheden eigen gemaakt en een inzicht ontwikkeld waarmee het al snel doorheeft of iemand een potentiële lead is of niet. Daarnaast weet het ook precies wat te zeggen bij een twijfelaar om hem tóch over de streep te trekken.

Minder druk

Een fijn bijkomend effect is dat je, door zoveel mogelijk aspecten van je bedrijf uit te besteden, zorgt voor een rustigere structuur in jouw bedrijf. Je hebt minder mensen op de vloer en dus ook minder mensen met wie je moet overleggen. Wanneer je besluit uit te besteden, heb je slechts één contactpersoon met wie je jouw wensen en verwachtingen bespreekt en diegene regelt alles binnen de ‘afdeling’ leadgeneratie. Hiërarchisch heb je dus meer rust in je bedrijf. Daarnaast verlaag je de druk en stress bij de afdeling Verkoop.

Geen personeel aannemen

Ook verminder je je eigen werkdruk doordat je geen personeel hoeft aan te nemen en in te werken, iedere keer dat je een nieuw personeelslid nodig hebt. Nieuw personeel aannemen, dat kan een hele klus zijn, zo weet iedere ondernemer. Dit personeel heeft de juiste kennis en training nodig en nieuw personeel opleiden kost vaak nog meer tijd en geld.

Vergeet ook niet dat bij nieuw personeel ook nieuwe materiaalkosten komen kijken: een laptop, een (mobiele) telefoon, gebruik van speciale software, misschien wel een agenda… Al deze kosten kunnen flink oplopen. Deze tijd en dit geld zou je misschien beter aan de ontwikkeling of verbetering van een nieuw product of aan een marketingcampagne zou kunnen besteden.

Betere kwaliteit

Wanneer je je leadgeneratie uitbesteedt, krijg je over het algemeen leads binnen van betere kwaliteit. De lead is uitgebreid geïnformeerd en heeft daarom minder informatie nodig wanneer jouw verkoopafdeling ermee aan de slag gaat. Je verkopers kunnen dus efficiënter werken en het scheelt veel tijd en daarmee ook geld.

Data verzamelen en analyseren

We sluiten af met een ander, zeer belangrijk, aspect: het verzamelen en analyseren van gegevens. Ook dit is een aspect waar de nodige tijd in gaat zitten. Het verzamelen van gegeven is een aspect dat gemakkelijk en voor het grootste deel geautomatiseerd kan worden. Voor het analyseren van die informatie geldt dat echter niet. Je moet namelijk periodiek de nodige tijd vrijmaken om te kijken hoe de zaken ervoor staan en je aanpak veranderen als je niet de gewenste resultaten behaalt.

Bekijken welke trends er zich bij jouw bedrijf voordoen en hierop eventueel je strategie aanpassen gaat niet van de ene op de andere dag. Ook kan het moeilijk zijn om te weten op welke punten je de huidige strategie precies zou kunnen aanpassen en hoe. Het is belangrijk om nieuwe dingen uit te proberen en te testen wat het beste werkt. Dit kan je het gevoel geven dat er niets gebeurt en het alleen maar geld kost wanneer er een tijd is dat er weinig leads binnenkomen. Echter, dit is erg belangrijk om het proces te optimaliseren en zal later juist zijn vruchten afwerpen.

Een gespecialiseerde leadgenerator ziet gemakkelijk in waar er zich knelpunten in je strategie zitten en weet ook precies hoe je deze op kan lossen of aan kan passen. Als je dit aan een bedrijf overlaat, heb je hier dus geen zorgen over en kan je er altijd van op aan dat de strategie die gehanteerd wordt de juiste is of aangepast wordt op jouw bedrijf en klanten.

Leadgeneratie uitbesteden scheelt je dus tijd, geld en stress en is eigenlijk voor ieder bedrijf wel een goed idee. Wil je meer weten over hoe je het beste met leads aan de slag kan gaan? Lees dan deze tips over het opvolgen van leads eens.

Reageer op dit artikel

Wees de eerste om commentaar te geven!

Hou me op de hoogte van
avatar
wpDiscuz
Meld u zich aan voor onze nieuwsbrief
Meld u zich aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief boordevol tips over customer service, leadgeneratie en e-commerce
Dit venster nooit meer tonen